The tower in New York

New York, USA

Model: Modelab, Photographer: Florindo Ricciuti

The museum-tower in the NYC bay is a powerfully representative lantern, which aims to root the city back to the moment of its economic and politic growth. In this way the moment of its genesis

will remain over the years unforgettable. The tower contributes to strengthen the cohesion feeling among the various ethnic and cultural groups which during the XX century came to USA, and wants to celebrate the multi-ethnic melting pot which made New York one of the most vibrating and exciting city in the whole world.

The museum system is envisioned as a dynamic body that from the “World War II Memorial” stretches out into the water to fold into a truncated pyramidal volume. The latter is a hollow volume covered with LED screen forecasting no-stop images and shots regarding the  ’60 immigration wave.

The truncated pyramid is punctured by various cantilever volumes branching out from the central core to set themselves free into the air and pointing their big eyes toward the city of New York.

The Big Apple is a cosmopolitan metropolis that was shaped by the interaction of the different ethnic groups which settled in different part of the city: the Chinese in Chinatown and then Flushing Meadows, the Hispanic in the Bronx, the Afro-American community in Harlem and south Brooklyn, Italians in Little Italy and New Jersey, Indians in Jefferson Heights…and so on..

Each of those big eyes is pointing toward those areas, like a light-house, and the ’60 immigration images running over the screens want to keep alive the memory of the common origin of the American people.

The museum-tower does not only celebrate the ’60 immigration wave, but also all those people who believed in the “American dream”, and that today continue to contribute to the growth and evolution of this great country.

In this way the museum-tower, commemoration monument of the second immigration wave, turns into a real and powerful icon for the city of New York, a connective tissue among all the different wonderful people who made this city the umbilicus of the world!

__

La torre-museo nella baia di NY è una lanterna dal carattere fortemente simbolico, che ha l’intento di  radicare  la città al momento della sua crescita economica e politica: in modo che resti indelebile negli anni il momento della sua genesi. La torre deve contribuire a consolidare il sentimento di coesione tra le tante etnie che durante il XX secolo arrivarono in USA e celebrare la società multi etnica e multirazziale del XXI secolo.

L’impianto museale è immaginato come un corpo dinamico che dal “World War II Memorial” si protende nell’acqua per innalzarsi all’interno di un volume tronco-piramidale.  Questo ultimo è un volume cavo rivestito di schermi su cui scorrono ininterrottamente immagini digitali e filmati che ricordano l’immigrazione del 1960.

Il Tronco di piramide è perforato da volumi a sbalzo che si diramano dal nocciolo centrale liberandosi nell’aria ed indirizzando degli schermi verso la città di New York.

La grande mela è una città cosmopolita che ospita tutte diversi gruppi etnici ed ognuno di essi si è insediato in un’ area della città: i Cinesi a Chinatown and  Flushing Meadows, gli Ispanici nel Bronx, la comunità Afro-Americana ad Harlem e nella parte sud di Brooklyn, gli Italiani a Little Italy e nel  New Jersey, gli Indiani a  Jefferson Heights ecc. Ogni faro della torre è orientato verso una di queste area e su di esso scorrono le immagini e documenti risalenti al periodo in cui questi gruppi vi si insediarono.

La torre museo non celebra solo l’immigrazione degli anni 60, ma tutti coloro che hanno creduto nel sogno americano, e che ancora oggi contribuiscono al progresso e all’evoluzione di questa grande nazione.

La torre museo da monumento celebrativo dell’immigrazione degli anni 60 deve diventare icona di una città, simbolo della società cosmopolita ed elemento di coesione tra le diverse etnie.